Prosinec 2008

Prepršaných 748 kilometrov

28. prosince 2008 v 6:05 | fobbi |  Česká Republika
Poslední dobou nás kdekdo před kdečím předem varuje. Takže se toho přidržím i já. Neočekávejte tady nic velkého - je to taková oddechová reportáž o tom, jak jsme nechtěli nechat vypršet platnost jízdenek a sami při tom zmokli. Navíc námětem onoho cestování nebyla železnice sama, ale návštěva míst, které si má drahá polovička přála nabízeným způsobem shlédnout. Kdo čeká víc, neměl by tuto stránku raději ani otvírat.





Někdy se stane, že dostanete dárek, ze kterého byste se měli radovat, ale ve skutečnosti vám způsobí jistý stres. Do takového stavu jsem se s mou životní souputnicí dostali v souvislosti se dvěma síťovými jízdenkami ČD Net, které byly sice Open, ale jen do konce roku 2008. Takže před námi vyvstal úkol, jak je v průběhu tří týdnů pokud možno smysluplně využít. Jistě, já sám bych si s nimi oběma poradil, ale chtěl jsem Helenu, pozvolna krnící v nově získané roli předčasné důchodkyně, vytáhnout někam do světa.


Leto na východe

28. prosince 2008 v 6:00 | fobbi |  Slovensko
Jak se již na stránkách VLAKY.NET objevilo Shalomkovo léto 2008 bylo zcela ve znamení vlaků a také lidí kolem nich. Však se tady už nějaké zprávy z cesty objevily a pokud nemá zrovna dnes nikdo zajímavější příspěvek, pak si v tomto studeném zimním období dovolím návštěvníkům webu pro zahřátí předložit zase jedno ohlédnutí za létem.
Zatímco většina mých předchozích toulek postihla slovenské území mezi Novým Mestem nad Váhom a Popradem, tentokrát jsem pokračoval v cestě za Poprad. A tak na návštěvníky čekají i snímky, které některým připomenou jejich domovy, nicméně pro nemálo lidí z pravého břehu Moravy budou mít nádech ojedinělosti.
Musím ale připomenout, že třeba Markušovce nejsou zase tak neznámé. Neříkám že jsem objevil nové a neznámé, Zrovna v tomto případě mě inspirovaly některé snímky z tohoto místa. Ale jen inspirovaly. Na webu, který se vyžívá v hodnocení a známkování snímků jsem svého času viděl záběr, který mě přiměl vyrazit směr Markušovce, protože jsem měl o možnostech jeho provedení jiné představy. Holt, každý to vidíme jinak.
Při toulkách vznikla i fotka, která už na displeji fotoaparátu měla jasný osud. Bude na konci roku bezesporu ozdobou MV TOP 2008. Tu v této ani žádné jiné reportáži, které jsou ohlédnutím za létem,
Slovenské toulky, jejich část, orientovaná do okolí zelené napájecí soustavy, byla pro mě tak trochu i překvapením, bohužel nepříjemným. Stačí namátkou postřeh, že za dvě hodiny na skále v Markušovcích projely pode mnou v obou směrech dva rychlíky a jeden osobní vlak. To je opravdu slabé, kam zmizel rušný provoz této ocelové tepny Slovenska? Bylo mi z toho tak trochu smutno, že železnice, a na Slovensku to asi bylo ještě markantnější než u nás, má takový pokles výkonů. A bohužel mi to potvrdili i strojvedoucí.
Na druhou stranu nutno připomenout, že byť jsem se problému zjevného poklesu frekvence nákladní dopravy věnoval v souvislosti s toulkami kolem hlavního slovenského železničního tahu, není to rozhodně jen slovenský problém. I když, v okamžiku, kdy se dostanu k vywebení dalších dovolenkových výprav, předložím laskavému čtenáři jiný pohled na další místo

Železničné úsmevy

27. prosince 2008 v 17:26 | fobbi |  Slovensko

Náš dodávateľ žartovných či kurióznych obrázkov zo železničného prostredia radšej fotografuje, ako píše. Tentoraz si uľahčil svoju prispievateľskú robotu až natoľko, že prakticky iba opísal úvodný text príspevku minulého. Snáď mu to prepáčite - najmä, ak sa vám jeho nové fotografické postrehy zapáčia. (-zz-)



Keďže často cestujem vlakom, snažím sa mať vždy poruke fotoaparát, aby som mohol zvečniť niektoré úsmevné situácie. I keď niektoré možno niekomu pripadnú menej úsmevné, ale to už nechám na posúdenie každému zvlášť. Prajem pekné čítanie a sledovanie.

Nostalgie 2009

27. prosince 2008 v 17:25 | fobbi |  Česká Republika

Vzdor tomu, že v této věci mezi příslušníky obce vlakofilní panovaly jisté pochybnosti, připravily České dráhy také pro nadcházející rok už tradiční a u veřejnosti oblíbenou brožurku s přehledem nostalgických jízd a železničních muzeí v České republice. Jako to letošní, ani vydání pro rok 2009 se neobešlo bez spolupráce členů klubu VLAKY.NET.




ČSD na rázcestí - elektropneumatická brzda

27. prosince 2008 v 17:23 | fobbi |  Česká Republika
Počas pôsobenia každého podniku prichádza z času na čas okamih, kedy sa treba rozhodovať, ktorým smerom uberať ďalej svoje kroky. Stojí na pomyselnom rázcestí a správnu cestu si vyberá na základe dôkladného plánovania, skúmania, hodnotenia... "Ako ďalej s brzdením dlhých a rýchlych vlakov", lámali si hlavu odborníci, keďže dovtedajší systém ich trápil svojimi nedostatkami.
Samotný vývoj brzdenia vlakov mal podobu zložitého procesu, kým sa od neistých začiatkov dopracoval až do súčasného stavu. Vynálezov, ktoré mali plniť náročnú a zodpovednú úlohu vzniklo nepreberné množstvo, od tých bláznivých až po celkom seriózne úvahy.

Trať do Pohořelic: Skončili jsme, jasná zpráva….

27. prosince 2008 v 17:22 | fobbi |  Česká Republika
Známý hudební kousek z dílny Olympicu by si zasloužil mírnou modifikaci, vhodnější text by byl špatná zpráva, nebo smutná zpráva. Ale už je to tak. Zázrak se nekonal a v pátek 12. prosince nás opustila osobní doprava na trati 253, české železniční sítě SŽDC. Funus se konal rozdělený na dvě etapy. První v pátek, kdy skutečně dojel poslední pravidelný osobní vlak, druhý v neděli v režii zvláštního vlaku s 475.101.
"Připadá mi to ale nějaké divné. Tady se zpívá, tančí a přitom by se snad měl spíš držet smutek. Slaví se přeci, když se spouští něco nového a ne, když něco končí," posteskl si starší muž, když procházel po pohořelickém nádraží, Na prostranství vedle staniční budovy tam zněly pohořelickými mužáky brilantně podané lidové písničky, zatímco opodál přímo před vozy historického vlaku předváděla své hudební umění country kapela. Kolem lokomotivy se tísnilo množství lidí ve snaze zvěčnit se spolu s dýmajícím monstrem. Další zase chtěli mít unikátní snímky vlaku na trati. Takové bylo loučení s tratí, kterou Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje poslal nelítostně do světa vzpomínek.

Oznam

23. prosince 2008 v 11:44 | fobbi

Zajtra sú konečne VIANOCE !

Želám vám všetkým šťastné a veselé vianoce + šťastný nový rok

2009

+ slovákom šťastný prechod na EURO



anketa

22. prosince 2008 v 16:56 | fobbi |  Ankety
takze je tu anketa a otázka na ňu patrý mojej stránke zahlasuj.

Cintorín vlakov na konci sveta

19. prosince 2008 v 6:00 | fobbi |  Zo sveta...
Na našej ceste v auguste 2005 do Peru a Bolívie sme sa ocitli na mieste, kde by ste železnicu najmenej čakali. Vysoko nad morom uprostred Bolívie, uprostred púšti náhornej planiny Altiplano pri najväčšej solnej pláni sveta Salar de Uyuni. Na tomto "konci" sveta naveky odpočívajú aj vyslúžilé parné mašiny na neuveriteľnom cintoríne vlakov...



Spomienková jazda k 100. výročiu Tatranských elektrických železníc a Pozemnej lanovky

18. prosince 2008 v 13:43 | fobbi |  Aktuality
V sobotu 20.decembra 2008 uplynie presne 100 rokov od oficiálneho začatia prevádzky Tatranských elektrických železníc v úseku Poprad - Starý Smokovec. Na vtedajšiu dobu to bola nepochybne veľká udalosť. Časom táto pozoruhodná železnica v prekrásnom prostredí Vysokých Tatier prežila mnoho úspechov ale aj pádov. Koniec koncov vydržala dodnes a patrilo by sa toto výročie všetkým pripomenúť.
Veterán klub železníc Poprad v spolupráci so ŽSR, pripravili spomienkovú jazdu historickou električkou Kométa. Na trasu do Starého Smokovca sme zvolili magický čas odchodu. Presne 8.45h. Vtedy totiž podľa platného cestovného poriadku z roku 1908 odišiel prvý raňajší vlak za poznávaním tatranskej prírody - do terajšieho Starého Smokovca. A tak ani po sto rokoch to nebude náhoda. V Starom Smokovci historickú súpravu privíta kultúrny program a všetci účastníci sa odoberú k údolnej stanici Pozemnej lanovky.
Po príchode na Hrebienok prebehne krst novej knihy - "Kronika tatranskej električky a lanovky" autorov Mikuláša Argalácsa a Pavla Michelku. Pre cestovaniachtivú verejnosť bude Kométa jazdiť na trase Starý Smokovec - Tatranská Lomnica.
K dispozícii bude predaj čerstvo pokrstenej knihy a taktiež aj kalendára "100 rokov TEŽ" z dielne Veterán klubu železníc Poprad. Živá hudba v podaní pravého goralského harmonikára a Terčíkove fotogenické pózy sú samozrejmosťou. Cestovné lístky si môžete rezervovať na vkz@vkz.sk

Nové materiály v konštrukcii vozidiel

18. prosince 2008 v 13:41 | fobbi |  Aktuality
Nové materiály prenikajú do všetkých odborov ľudskej činnosti. Inak tomu nie je ani v oblasti konštrukcie koľajových vozidiel. V uplynulom roku sa objavilo niekoľko zaujímavých aplikácií aj na Slovensku. Aj keď zväčša ide o rozpracovanosť na úrovni funkčných vzoriek, niektoré z nich už boli odovzdané do prevádzkových skúšok a overovacej výroby.
V tomto príspevku si predstavíme deformačný člen z penového hliníka, ktorý je súčasťou zostavy nárazníka železničných vozňov s cieľom pohltenia nárazovej energie pri čelnom náraze bez porušenia konštrukcie nosného rámu.

Premiéra GVD aneb O přidaném rychlíku a ubraném posunovači

16. prosince 2008 v 18:04 | fobbi |  Česká Republika
On ten rychlík tak docela nově přidaný není a onen posunovač, co zmizel, není jen jeden. Nicméně zmíněná premiéra grafikonu vlakové dopravy na příští období včera opravdu proběhla. Chtěl jsem ji zaznamenat aspoň drobnou, vcelku optimisticky laděnou reportáží z prvního dne platnosti nového jízdního řádu, ale realita vnutila mému dílku tón když ne pesimistický, tak alespoň poněkud kritický.



Krátke zamyslenie nad mimoriadnymi udalosťami

14. prosince 2008 v 17:29 | fobbi |  Slovensko
Rok 2008 bol na železnici bohatý na mimoriadne udalosti. O mnohých sa i na stránkach VLAKY.NET viedli rozsiahle diskusie s rôznymi závermi. Cieľom tohto príspevku nie je vracať sa k jednotlivým, analyzovať ich a hľadať príčiny či vinníkov. Nasledujúce riadky by mali poskytnúť neželezničiarsky pohľad na túto problematiku, avšak s potenciálom aplikácie medzi koľajnicu a trakčné vedenie.


Terminál Hromadnej dopravy Hradec Králové

11. prosince 2008 v 11:58 | fobbi |  Česká Republika
Cestující včera začali využívat nové zastávky městské dopravy před hlavním nádražím. Rekonstrukce Riegrova náměstí sice ještě není úplně dovršena, avšak moderní stanoviště i nový informační systém už slouží a myšlenka propojení železniční dopravy se sítí MHD a autobusovými linkami regionálními i dálkovými tak došla konečně svého naplnění. A já mohu uzavřít také svůj seriál, který za svou délku nevděčí mé píli, ale objektivním okolnostem.


Motorové jednotky ATR 220

10. prosince 2008 v 15:29 | fobbi |  Aktuality
12.6.2006 podepsala PESA Bydgoszcz se společností Ferrovie del Sud Est (FSE) kontrakt na dodávku třinácti a opci na dalších deset třívozových motorových jednotek. FSE je italský regionální dopravce z města Bari, mnohým dobře známého z prázdnin na italském jihu. Vzhledem k tomu, že dopravce byl spokojen jak s včasným plněním v jednotlivých fázích od návrhu až po výrobu, tak i s dosavadním provozem, rozhodla se společnost FSE uplatnit zmíněnou opci na dalších 10 jednotek.


ZÁKLADY ŽELEZNIČNEJ DOPRAVNEJ PREVÁDZKY – novinka na knižnom trhu

9. prosince 2008 v 18:31 | fobbi |  Slovensko
V tomto roku vydala Žilinská univerzita v Žiline ďalšiu publikáciu venujúcu sa železničiarskej problematike. Kolektív autorov pod vedením Ing. Jozefa Gašparíka, PhD. zostavil knihu, ktorá má šancu zaujať popredné miesto v knižnici nejedného vlakofila.




Mnohí železniční nadšenci generácie "Husákových detí" boli "odkojení" publikáciou Svet na koľajniciach od Stanislava Antonického, ktorú vydali Mladé letá v roku 1987. Táto "biblia" jednoduchým a pritom zrozumiteľným spôsobom zasvätila čitateľa do tajov železnice a hoci bola určená pre čitateľov od 11 rokov, bola napr. i odporúčanou literatúrou pre poslucháčov vtedajšej Vysokej školy dopravy a spojov. Jej výtlačky sú však dnes už prakticky rozobraté a za ostatné dve desaťročia došlo na železnici k značným zmenám.

Pohořelice: Loučení v režii šlechtičny

9. prosince 2008 v 18:30 | fobbi |  Aktuality
Není žádnou novinkou, že nový jízdní řád je osudný pro trať z Vranovic do Pohořelic. Poetická lokálka tak končí svůj osobní provoz ve věku těsně nedožitých 113 let.
Po snahách ukončit její existenci v polovině devadesátých let minulého století (kdy podle jednoho plánu měla skončit i třeba trať Hodonín - Zaječí a dokonce i Brno - Hrušovany nad Jevišovkou) a poté, co před rokem byla rukojmím ČD při jednání o zvýšení dotací Jihomoravského kraje, byl lokálce nakonec osudný Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje.

Najmodernejšie reléové zabezpečovacie zariadenie v Kysaku

7. prosince 2008 v 6:00 | fobbi |  Aktuality
Mať presný prehľad o tom, čo sa robí na každej koľaji širokého koľajišťa, vyžaduje veľa ostražitosti. Moderná dopravná technika sa vysporiadala aj s týmito ťažkosťami a urobila pomocou spínačov, svetiel, motorov a iného zariadenia prácu železničiarov ľahšou a bezpečnejšou. Dokonalé reléové zabezpečovacie zariadenie, ktoré pracuje v stanici Kysak, je druhé tohto druhu na Slovensku.
Celkom bez toho, žeby výpravca pozrel na koľajište, má teraz presný prehľad o situácii v stanici. Panel s desiatkami svetielok a páčiek pred ním, mu všetko spoľahlivo ukazuje. A čo naviac, omyl v práci je vylúčený. Lebo na obsadenú koľaj nijako nemožno vpustiť vozeň alebo rušeň. Zariadenie proste nedovolí nesprávne postavenie výmeny alebo návestidla.

Stavba VRT – Rheda výhybky

6. prosince 2008 v 10:48 | fobbi |  Aktuality
Systém VRT na Taiwane som zhruba popísal v prvom príspevku, Rheda 2000® na viaduktoch a oceľových mostoch v druhom, a na zemnom telese a v tuneloch v treťom. Zostali nám už len výhybky.






ŠKODA 109E ve zkouškách aneb dvousetkilometrovou rychlostí po okruhu

6. prosince 2008 v 10:45 | fobbi |  Česká Republika
Včera se ve Zkušebním centru VUZ Velim uskutečnilo setkání představitelů výrobce, VUZ, Českých drah a Ministerstva dopravy s novináři na téma průběhu testů nové třísystémové lokomotivy Škoda 109E, tedy prototypu řady 380 ČD. VLAKY.NET pochopitelně nechyběly, a proto vám mohou nejen přinést popis akce, ale také se s vámi podělit o zážitek z jízdy dvousetkilometrovou rychlostí.