Listopad 2008

Elektrické vykurovanie súprav

29. listopadu 2008 v 9:34 | fobbi |  Česká Republika
Zdroj:vlaky.net
Počas pôsobenia každého podniku prichádza z času na čas okamih, kedy sa treba rozhodovať, ktorým smerom uberať ďalej svoje kroky. Stojí na pomyselnom rázcestí a správnu cestu si vyberá na základe dôkladného plánovania, skúmania, hodnotenia... "Ako ďalej s vykurovaním vlakov na neelektrifikovaných tratiach", približne tak znela otázka v 1960-tych rokoch.
Namiesto úvodu by sme mohli položiť hádanku. Viete, ktorý motorový rušeň ČSD ako celkom prvý vykuroval vlakovú súpravu nie parou ale elektricky? Rušniari možno začnú najprv tipovať známy typ T 478.4 (754) z roku 1975. Hneď im však začnú oponovať o niečo lepší znalci histórie strojom T 475.1501 z roku 1972, a svojim spôsobom budú mať takmer pravdu. Hovoríme "takmer" preto, lebo pôjde síce o rušeň, ktorý bol v ČSSR vyrobený ako prvý s možnosťou elektricky vykurovať súpravy, ale absolútne prvenstvo drží vo svojich "rukách" zvolenský Pomaranč T 679.0 (pravdepodobne T 679.014 / 776 014). Niekto namietne - ale veď to je rušeň s parným kúrením! Ako je teda možné, že kúril elektricky? Najprv si povieme niečo o začiatkoch v tejto problematike a potom sa vrátime aj k rozlúsknutiu našej záhady...
Po Druhej svetovej vojne sa vykurovanie vlakov na ČSD nieslo v znamení všadeprítomnej horúcej pary a čiastočne, najmä u prívesných vozňov, sa o slovo hlásili kachle na tuhé palivo. V tých časoch však už naplno bežala projektová príprava elektrifikácie hlavných ťahov ČSD a s ňou aj otázka - ako ďalej vykurovať? Keďže v troleji máme poruke množstvo vhodnej energie, bolo by nelogické komplikovať si život, zbytočne ju premieňať na paru a tú púšťať do potrubia.

S rýchlimi esami

28. listopadu 2008 v 6:00 | fobbi |  Slovensko
Zdroj:vlaky.net
Znovu přicházím s malou rekapitulací mých letních toulek po Slovensku. Věřím, že jsou tady právem, protože mé léto bylo spojeno s toulkami kolem kolejí a setkáním s lidmi, kteří mají stejnou zálibu. Už jsme se podívali na toulky s Túlavou, Horehroní, kousek z People 2008 a teď jsem připravil pohled na podtatranskou magistrálu.
Něco jsem se tam toulal individuálně, některé snímky (a nemálo zajímavých míst) jsem mohl realizovat zásluhou skvělých průvodců, dvou rychlých es 362.001a 362.002, kterým znovu děkuji za veškerou péči a čas.
Předchozí části přinesly ohlédnutí za cestou s jediným motorovým vozem řady 850 na Slovensku (samozřejmě se jedná o Túlavou), foto výpravu za Hore-(Dole)-hroncem a další kousek do zavedeného cyklu People 2008. Teď je na řadě kolekce, mapující v nemalé míře mé toulky s oběma rychlými esy 362.001a 362.002 po půvabných fotomístech kolem zelené šťávičky 3 kV ss. Oběma jim tak vlastně musím připsat spoluautorství na části snímků, protože jsem si v některých chvílích připadal jako snobík, kterého přivedou na místo a řeknou prosím, cvakej. Ale ne, já tím chci jen říct, že mi kluci věnovali fantastickou pozornost a já jsem za to vděčný.
Vždyť o takovém servisu, jaký jsem měl, si můžu nechat jen zdát. Ochotní kamarádi, kteří rádi pomohli najít zajímavá místa, jo,panečku, to je balada. Jaké štěstí, že takové lidi můžeme na VLAKY.NET potkat. Člověk by si řekl, že někteří se opravdu chodí jen hádat, ale většina chodí kvůli informacím, debatě a mnozí kvůli přátelům.
Tak prosím, nahlédněte, co se zrodilo při toulkách pod Tatrami

Kalendár 2009

27. listopadu 2008 v 12:41 | fobbi |  Aktuality
Zdroj:vlaky.net
Aj keď o tom väčšina čitateľov ani nevie, už minulý rok vyšiel pod hlavičkou Železničného múzea na Starej Turej nástenný kalendár na rok 2008 venovaný trati 121. Keďže sa blíži koniec roku, radi by sme ponúkli kalendár na rok 2009 aj ďalším záujemcom.


Do Hradec Králové

27. listopadu 2008 v 12:39 | fobbi |  Česká Republika
Zdroj:vlaky.net
Návštěvy Zbyňka v Olomouci o Velikonocích se staly tradicí a na mně bylo mu konečně oplatit olomoucké výlety už delší dobu z různých příčin odkládanou návštěvou v jeho sídelním městě. Jelikož jsem si v práci naplánoval dovolenou, tak slovo dalo slovo a já se jedno mrazivé listopadové ráno vydal směr Hradec Králové.




Poradňa

26. listopadu 2008 v 17:16 | fobbi |  Poradňa

Je niečo ohľadom vlakov a železnic a nieje ti v tom jasno? Stačí mi napísať do komentárov

tvoju otázku. Velmi rád ti na ňu odpoviem.


Zvolenský Mikuláš

26. listopadu 2008 v 6:00 | fobbi |  Aktuality
Zdroj:vlaky.net
Oslava Mikuláša sa pod Zvolenským zámkom už tradične nesie aj v znamení vône dymu a romantických jázd parným vlakom po "zvolenskom triangli". Rovnako tomu nebude ani tento rok.
Na sobotu 6.12.2008 pripravil Klub historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen tri jazdy Mikulášskeho parného vlaku, v čele so storočným parným rušňom 422.0108 nazývaným aj "Malý býček". Zo Zvolena osobnej stanice sa vlak vyberie na cestu po trase Zvolen mesto, Zvolen nákladná stanica a späť Zvolen osobná stanica o 10:00, 13:30 a 14:55.
Počas jazdy bude vlakom prechádzať Mikuláš so Snehulienkou, Anjelikom a Čertom, ktorí budú deťom rozdávať balíčky. Tu zároveň Mikuláš prosí rodičov o pomoc pri príprave balíčkov. Stačí ak si rodičia pre vlastné deti prinesú balíček do vlaku a Mikuláš ho následne ich ratolestiam odovzdá..

Dovolenková Fotoreportáž

25. listopadu 2008 v 17:29 | fobbi |  Slovensko
Zdroj:vlaky.net
Vďaka niekoľkým okolnostiam som koncom augusta trávil dovolenku opäť na Slovensku. Na podnet niektorých prispievateľov, ktorí sa sťažujú, že sa tu objavuje málo príspevkov z domoviny som sa rozhodol, že aj ja prispejem svojou troškou a pripravím reportáž z miest, kde som sa počas letného oddychu pohyboval. Nebol by som to ale ja, ak by som nepridal aj niečo z cudziny. Tentokrát od našich severných susedov.
Aj keď som pôvodne zamýšľal, že vyrazím hneď druhý deň po príchode t.j. 22. augusta s partiou ľudí z nášho webu, na moju ponuku sa nikto neozval, a tak som si prvé dni užíval odpočinok v mojom bydlisku v Košiciach. Núkala sa síce možnosť ísť fotiť na košickú stanicu, ale ja nie som typ obľubujúci čakanie na vlaky pri peróne. Nakoniec som sa rozhýbal až v stredu 27. augusta. Ráno som osedlal maminho miláčika Aygo (alias červený šíp 2), drahú som odniesol na štátnice a potom sa vydal dokumentovať dianie na tratiach v okolí Košíc. Už dlhší čas som mal zálusk najmä na Jozefa Béma, EC/EX, ktorý jazdí z Budapešti do Varšavy, resp. aktuálne už iba do Krakova. Tento vlak bol zavedený od Decembra 2007 (GVD 2008) a žiaľ dlho si už nepožije. Počíta sa s ním len do konca tohto GVD, a preto už veľa možností na jeho fotenie nebude. Moje prvé zastavenie bolo vo Valalikoch, konkrétne na priecestí pri začiatku dediny v smere od Košíc. Toto miesto je zaujímavé aj tým, že hneď za priecestím je most, po ktorom chodia širokorozchodné vlaky v smere na US Steel. Jozef Bém, ako prišiel, tak aj odišiel a ja som sa pobral ďalej, tentokrát ku železničnému priecestiu v Ťahanovciach. Toto miesto má aj tú výhodu, že ani nie 20 metrov od neho sa nachádza obľúbený letný podnik s posedením vonku - Pri Súdkoch. Kúpil som si kofču, sledoval dianie na trati a príslušne ho dokumentoval foťákom. Keď ma to omrzelo, presunul som sa ďalej, smerom k Ťahanovskému tunelu, kde som čakal skoro 40 minút na nejaký vlak. Aj som myslel, že už to zabalím, ale nakoniec sa z útrob vyrútila dvojička a ja som bol happy, že to čakanie v tráve s kríkmi pichajúcimi do chrbta za niečo stálo. Opäť som nasadol do malého červeného diablika a smeroval som ďalej po panelovej ceste k úseku trate medzi Ťahanovským tunelom a mostom cez Hornád. Na konto som si pripísal pár ďalších úlovkov a vydal sa na cestu späť. Pri Súdkoch som sa občerstvil kofčou a spravil ešte pár fotiek. To už bolo niečo po tretej a ja som mal ciťák, že drahá to už aj bude mať za sebou, a tak som sa vybral do mesta. Štátnice skončili šťastne a večer sa oslavovalo.

nejaké to kolajisko

24. listopadu 2008 v 19:56 | fobbi |  Slovensko
Zdroj:vlaky.net
Rok 2008 sa nesie v znamení osláv 160 rokov železníc na Slovensku. Tomu zodpovedá množstvo sprievodných akcií po celom území Slovenska. No nielen pre priaznivcov skutočnej železnice je tento rok bohatý na rôzne podujatia. Množstvo fanúšikov modelovej železnice si počas tohto roku tiež prišlo na svoje. Či už to bolo tradičné stretnutie H0 modulovkárov v Bojniciach alebo TT v Hôrkach pri Žiline doplnené menšími stretnutiami v Košiciach, Kokave n/R. a Podbrezovej. Na medzinárodnej úrovni to bol letný Festival železnice v Budapešti a nakoniec prevádzkové stretnutie v Komorní Lhotke.
O posledne menovanom si v tejto reportáži povieme niečo viac. Konalo sa v termíne 24.-28.10. 2008 zorganizované klubmi ZABABOV a OSTRAMO pre členov obidvoch klubov a pozvaných hostí. Okrem menovaných klubov sa ho zúčastnili ešte členovia z KŽM Bojnice a modelári z poľského Krakova. Na krátku návštevu prišli i modelári z ostatných kútov Čiech, Slovenska a Poľska.
Tématicky išlo znázornenie prevádzky na tratiach ČSD na pomedzí Moravy-Sliezska-Slovenska v období rokov 1965 - 1975 s nástupom motorizácie na tratiach ČSD a ústupu pary.

Stručný vývoj železničnej siete na Slovensku Železničná oznamovacia technika

24. listopadu 2008 v 6:05 | fobbi |  Slovensko
Zdroj:vlaky.net
Bez spojenia niet velenia. To platí nielen na vojne, ale i na železnici. Veľmi dobre si ho uvedomovali už prví stavitelia železníc, ktorí tejto téme venovali o to väčšiu pozornosť, o čo obmedzenejšími technickými možnosťami disponovali.
Dorozumievanie medzi susednými stanicami zabezpečoval už na prvej parostrojnej železnici Slovenska medzi Marcheggom a Bratislavou elektrický ihlový telegraf sústavy Bain-Eckling. Jeho pomerne komplikovaná a zdĺhavá obsluha i absencia písomného záznamu viedla od roku 1855 k jeho postupnej náhrade najprv rycími, od 80. rokov 19. stor. farbopisnými prístrojmi sústavy Morse.

Katastrofa na tisovskej zubačke

24. listopadu 2008 v 6:00 | fobbi |  Slovensko
Zdroj:vlaky.net
V nedeľu 16.11.2008, iba deň na to, čo sa na známu neelektrifikovanú ozubnicovú trať Brezno - Tisovec prihnala Katastrofa, historicky prvý krát tu zavítali aj jednosmernou elektrickou energiou sršiace esá v dvojitej trakcii. A to nie hocijaké, hneď rovno prvé dve rýchle esá - 362.001 a 362.002. Samozrejme VLAKY.NET pri tom nesmeli chýbať a ako prví Vám prinášame túto horúcu aktualitu. O tom ako to celé prebiehalo sa môžete dočítať na nasledujúcich riadkoch...


Mikuláš

23. listopadu 2008 v 16:40 | fobbi |  Aktuality
Zdroj:vlaky.net
Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ v spolupráci zo Železnicami slovenskej republiky a Múzeom dopravy v Bratislava Vás pozýva na jazdu historickým parným vlakom po Bratislave. Vlak zložený z historických dvojnápravových vozňov ťahaný parnými rušňami 331.037 z roku 1908 a 310.433 z roku 1896 vypravený pri príležitosti Mikuláša na trase Bratislava Múzeum dopravy - Bratislava Lamač - Bratislava Petržalka - Bratislava hlavná spojené s občerstvením v historickom vozni.
Počas jazdy bude po vlaku chodiť Mikuláš s anjelom a čertom a budú rozdávať deťom darčeky.
Cena lístku:

Z Letohradu do Polska elektricky

23. listopadu 2008 v 16:38 | fobbi |  Zo sveta...
Zdroj:vlaky.net
Včera byl slavnostně zahájen provoz v elektrické trakci na traťovém úseku Letohrad - Lichkov. Příslušná tisková zpráva zdůrazňuje, že po celkovém dokončení rekonstrukce a elektrizace budou moci dálkové rychlíky a tranzitní nákladní vlaky jezdit z Polska přes Českou republiku, Slovensko a Maďarsko, dále na jih Evropy v elektrické trakci a vyšší rychlostí. Oproti současnému stavu odpadne nutnost měnit lokomotivy v železniční stanici Letohrad.





Motorové vozy na našich kolejích: řada 811 ZSSK

20. listopadu 2008 v 12:36 | fobbi |  Česká Republika
Zdroj:vlaky.net
Nastal čas návratu k našemu přehledu motorových vozů, který jsem odkládal nikoliv z pohodlnosti, ale záměrně. Nechával jsem jej na dobu, kdy nastane odliv onoho sezónního blahobytného dostatku reportážních příspěvků o železnicích našich i zahraničních, který je charakteristický pro měsíce počasím příhodnější, než je tomu v době podzimních plískanic a zimních mrazů.






Druhý důvod, proč se dostávám k další řadě, která je vlastně chronologicky první realizovanou zásadní rekonstrukcí motorového vozu řady 810 (ex M 152.0) u ČSD a jejich nástupnických železničních správ, tak pozdě, jsem nastínil už v úvodu k článku o řadě 811 ČD: "svůj seriál skládám z vozidel, která jsem osobně potkal - a slovenské osmsetjedenáctky jsem viděl jen z rychlíku. Doslova. Snad to ještě v průběhu tohoto roku napravím a budu i je moci zahrnout do tohoto svého miniatlasu." A vzhledem k tomu, že se mi setkání (byť jen letmé) podařilo, mohu svůj slib splnit.

Nicméně to porušení chronologie mi naopak přináší výhodu v tom, že se zde už nemusím šířeji rozepisovat o tom, jak vznikla prvotní potřeba rekonstrukcí "orchestrionů", jejichž relativní nadbytek, vzniklý neuskutečněnou dodávkou motorových vozů řady M 474.0 (860), i jejich stále rostoucí morální i fyzické opotřebení způsobovalo (a dodnes způsobuje) vrásky na čele zodpovědným pracovníkům obou našich národních osobních železničních dopravců. Nicméně k těmto důvodům obecnějším přistoupily v případě vzniku řady 811 ŽSR některé faktory specifické.

POZVÁNKA - Nákladný fotovlak 22.11 a 28.11.2008

20. listopadu 2008 v 12:34 | fobbi |  Aktuality
Zdroj:vlaky.net
Dovoľujeme si Vás srdečne pozvať na premiérovú jazdu rosničky T334.0797 v novom kabáte so zmiešaným vlakom v trase Velim - Meziměstí a späť.
Vlak na svoju cestu vyjde dva krát a to 22.11.2008 zo stanice Velim s odchodom cca 8:00 v smere Kolín, Velký Osek, Hradec Králové, Jaroměř, Starkoč, Václavice, Náchod a Meziměstí. Čas odchodu na spiatočnú cestu podľa dopravnej situácie. Vlak bude v smere Meziměsti v zložení T334.0797 + nákladné vozne + Bix, pri ceste späť T334 + Bix. Ďalšia cesta je naplánovaná na piatok 28.11.2008 z odchodom z Kolína v cca 6:00.
Pre záujemcov o zvezenie sa je k dispozícii osobný prívesný vozeň Bix.
Cena spiatočného lístka: 350.- Kč, predaj lístkov bude pri vlaku.
Rezervácia miesta: e-mailom jiri.uher@iol.cz alebo na t.č. +420 602 211 334
Tešíme sa na Vašu účasť.

Zážitky z Bulharska

19. listopadu 2008 v 16:11 | fobbi |  Zo sveta...
Zdroj:vlaky.net
Ráno nás již čeká R360 do Sofie, skládající se ze čtyř vozů (jedno lůžko a lehátko z Athén, vůz první a druhé třídy, všechny z vozového parku Řeckých železnic).
Vyrážíme v 6.26 a po úvrati ve stanici Strimon se blížíme k pohraničnímu Promachonu. Mou pozornost tu budí především odstavený zdemolovaný "Ragulin" Bulharských železnic. Celou soupravou prochází jediný pohraničník, jinak nikde ani noha. Na bulharské straně je již o poznání živěji, dva pohraničníci prochází soupravou a houf dalších zevluje na peroně. Na bulharském území je trať elektrifikovaná, takže řecký diesel je vyměněn za elektrickou lokomotivu řady 44, což je starý známý "plecháč" z produkce ŠKODA (u ČD řada 242).

Okolí tratě se po přejetí hranice rázně změnilo. Po silnicích se prohání vozíky tažené osly, domy působí špinavým a zašedlým dojmem, všude hromady odpadků. Krajina je kopcovitá, skály se střídají s podzimně zbarvenými lesy. Kvůli křižování zastavujeme docela často a potkáváme i protijedoucí rychlík do Soluně, tvořený pouhými dvěma vozy. Rychlost vlaku není nijak závratná a nepříliš kvalitní svršek vytváří pravidelné scaccato. Asi nejtristnějším dojmem působí jakási chudinská čtvrť či ghetto u Sofie. Projíždíme kolem asi čtyřicítkou a svah tratě je doslova "nastlán" odpadky.

Kam zmizla Júlia a jej sestry

19. listopadu 2008 v 16:06 | fobbi |  Slovensko
Zdroj:vlaky.net
Není to dlouho, co jste na stejném místě mohli vidět malou rekapitulaci mých letních toulek po Slovensku. Byť nejsou poskládány chronologicky, věřím, že budu moci trochu přiblížit zážitky z léta, zprostředkované písmenky a taky nějakými obrázky. Lidské části mého putování (ano, opět se objeví ono známé People 2008), přijdou na řadu později. Teď se podíváme na vlakové toulání. A to především na Horehroní., Bohužel bez Julie a dalších podobně lakovaných strojů.
Proč? No, protože Pio gang, posílený mou maličkostí, zvolil Mlynky jako svou letní základnu. V případě této elitní sestavy turistů se jedná o dlouhodobý vztah k této části Slovenska, v případě mém je to vztah výrazně mladší, nicméně vřelý. Tento kout Slovenska opravdu nejde nemít rád, i když pro místní tam život asi není úplně jednoduchý.
Už jsem prezentoval své setkání a potulku s měřícím vlakem a legendární Túlavou. Teď bude mít hlavní roli Hore-(Dole)-hronec a nádherná trať, po které vede jeho trasa. Škoda jen, že kromě uvedeného rychlíku tam pomalu není co fotit. Nákladní doprava prakticky nulová a často nasazovaný sólo motorák se na fotkách krajiny zoufale ztrácí. Takže to obvykle vypadalo tak, že jsem počkal na Horehronec a než jel zase Dolehronec, odjel jsem fotit jinam. Fotky "odjinud" ale teprve budou mít svůj okamžik, takže teď tedy pojďme na vlak, který je tradiční doménou brejlovců. Bohužel, osud mi nepřál na stroje v elegantním nátěru, který jim tolik sluší a poslal mi blonski zázrak, naštěstí ale zatím ještě ve stavu, který se v provozu - mám-li tedy usuzovat výlučně podle špinavců fénovacích řady 350 víc než jen neosvědčil. Jo, holt se zadavatel a autor barevného řešení nedomluvili na jedné zdánlivé maličkosti, a to jak zařídit, aby bílá pořád bílá byla.
Takže půvabné stroje v originálním nátěru mi za dobu mých toulek osud (či strojmistr) vyhnal jinam, naštěstí ale v čele legendárního vlakového spoje v nejkrásnější části jeho pouti jezdily nově vylakované (754.010), respektive relativně nově vylakované (754.036) lokomotivy. A kdyby v soupravě nebyly výsledky barbarství nějakých patlalů se spreji, mohla být na fotkách blonski sestava v té podobě, jak ji autor chtěl mít - a jak je v každodenním provozu prakticky neznámá, zejména, pokud je v čele fénovací špindíra řady 350.

UPOZORNENIE-PETICIA

17. listopadu 2008 v 18:08 | fobbi

Jestli nepřečteš a nesplníš, ohrožíš aj svoj blog!!! Týka sa to všetkých blogarov na svete!! Ale len blog.cz!!

Tu:
Nepodarilo sa pripojiť k databáze. Systém je v tomto okamihu pravdepodobne preťažený.
Ospravedlňujeme sa za problémy, skúste sa, prosím, pripojiť neskôr.
Ďakujeme za pochopenie.

Tak toto sa nám ukazuje čoraz častejšie. Je možné, že blog.cz bude zrušený v dôsledku obrovského množstva (nielen) nepoužívaných blogov. Takže si prosím túto petíciu celú skopírujte na blog a pomôžte nám predišlo zrušeniu www.blog.cz a pokúste sa vymazať svoje vedľajšie blogy, ktoré nepoužívate. Ďakujeme za pochopenie.

Daj si to prosííím na blog!


POZVÁNKA: 5. Fórum koľajovej dopravy (10. – 11. marca 2009)

17. listopadu 2008 v 15:13 | fobbi |  Aktuality
Zdroj:vlaky.net
Spoločnosť PSKD - Prevádzka a stavby koľajovej dopravy usporadúva v dňoch 10. - 11. marca 2009 konferenciu s medzinárodnou účasťou - 5. Fórum koľajovej dopravy. Konferencia sa uskutoční v CROWNE PLAZA, Bratislava.



S Mikulášom do Kežmarku

17. listopadu 2008 v 15:12 | fobbi |  Aktuality
Zdroj:vlaky.net
Klub železničných historických vozidiel Poprad usporiada 6. 12. 2008 Mikulášsku jazdu na trase Poprad Tatry - Kežmarok.





Súpravu bude ťahať popradský Papagáj 477.013. Jazdy sa uskutočnia podľa nasledovného cestovného poriadku:

A prišla jeseň

14. listopadu 2008 v 6:00 | fobbi |  Aktuality
Zdroj:vlaky.net
Podzim začal a hned ukázal svou nevlídnou tvář. Počasí ne zrovna lákající k focení. I tak spousta různých akcí člověka táhla z domu ven. Při velkém výběru je třeba hodně přemýšlet, jak všechno skloubit, aby jak se lidově říká "vlk se nažral a koza zůstala celá".