Březen 2008

Nové názvy vlakov od 1.apríla

31. března 2008 v 10:02 | fobbi |  Aktuality

Nové názvy vlakov od 1. apríla

Od utorka 1. apríla 2008 sa zmenia názvy vybraných vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). InterCity (IC) Gerlach (402/403) zmení názov na IC Šariš, rýchlik (R) Váh (601/612) sa bude volať R Quelle a R Považan (610/611) zmení názov na R Avízo.
InterCity 402/403, ktorý doteraz jazdil pod názvom Gerlach na trase Viedeň - Bratislava - Žilina - Košice a späť, sa od 1. apríla bude volať IC Šariš. IC Šariš bude do jednotlivých železničných staníc prichádzať a odchádzať podľa platného cestovného poriadku, tak, ako IC Gerlach.
IC 403 Šariš Viedeň (odchod o 15.28 h) - Košice (príchod o 22.34 h)
IC 402 Šariš Košice (odchod o 5.34 h) - Viedeň (príchod o 12.32 h)
Rýchlik 610/611 Považan, ktorý jazdil z Bratislavy hlavnej stanice do Košíc a späť sa bude od 1. apríla volať R Avízo. Premávať bude podľa platného cestovného poriadku v trase rýchlika Považan.
R 610 AVÍZO Košice (odchod o 14.20 h) - Bratislava hl. st. (príchod o 20.30.h)
R 611 AVÍZO Bratislava hl. st. (odchod o 15.47 h) - Košice (príchod o 21.50 h)
Rýchlik 601/612 Váh, ktorý jazdil z Bratislavy hlavnej stanice do Košíc a späť sa bude od 1. apríla volať R Quelle. Premávať bude podľa platného cestovného poriadku v trase rýchlika Váh.
R 601 Quelle Bratislava (odchod o 5.47 h) - Košice (príchod o 11.52 h)
R 612 Quelle Košice (odchod o 16.24 h) - Bratislava (príchod o 22.29 h)

Foto: ilustračné.


Burza

24. března 2008 v 16:56 | fobbi |  Burza

NOVY SHOP

24. března 2008 v 16:54 | fobbi |  Shop


Download

24. března 2008 v 16:49 | fobbi |  Download


čierna kronika 4

24. března 2008 v 16:37 | fobbi |  Čierna kronika

Zrážka vlaku IC 511 s kamiónom

2.12.2005 12:50, Autor: -mm-, -pk-, Zdroj: 362.001
Vo štvrtok 1.12.2005 krátko pred 15:30 hod. došlo na chránenom železničnom priecestí pred žst. Púchov v smere od žst. Trenčín k zrážke vlaku IC 511 Váh smerujúceho do žst. Košice s poľským kamiónom. V čele vlaku bol rušeň 363.134. Doprava na inkriminovanom úseku bola zastavená v oboch smeroch, ŽSR zaviedli náhradnú autobusovú dopravu, ktorou sa cestujúci z vlaku IC 511 presunuli do žst. Púchov a ďalej pokračovali vlakom R 609. DOPLNENÉ. Pokračovanie... Diskusia: 131

Život motorovej lokomotívy T478.3052

25.10.2005 18:45, Autor: Peter Kálman
Rušne radu T 478.3, neskôr radu 753 nazývané "Okuliarnik", "Brejlovec", alebo len jednoducho "trojky" zohrali za viac než 35 rokov svojej prevádzky významnú úlohu v doprave na našich tratiach. Prvý rušeň bol postavený v roku 1968, posledný v roku 1977. Na začiatku svojej prevádzky slúžili najmä v osobnej doprave, kde postupne nahrádzali parné rušne. Pokračovanie... Diskusia: 29

Nehoda kombajnu s motorovým vozňom r. 851

12.10.2005 14:45, Autor: Jiří Strnisko
Dňa 7.10.2005 sa zrazil kombajn s osobným vlakom smerujúcim do Olomouca. Nehoda sa stala pred 8 hodinou rannou neďaleko zastávky Horka nad Moravou pri Olomouci. V hustej rannej hmle nevidel vodič kombajnu, ktorý prechádzal cez prejazd na pole, prichádzajúci vlak od Horky a osobný vlak ho zrazil na nechránenom železničnom priecestí. Pokračovanie... Diskusia: 27

Vlak Železničního stavitelství projel návěstidlo na červenou

3.10.2005 17:17, Autor: Milan Vojtek
BŘECLAV - Tragická nehoda u Mostu mohla mít reprízu. V pondělí v 6.38 projel vlak Železničního stavitelství, směřující z Podivína na staveniště koridoru v Lanžhotě odjezdové návěstidlo v poloze stůj. Pokračovanie... Diskusia: 20

U Mostu se srazily dva nákladní vlaky, jeden strojvedoucí zahynul

1.10.2005 21:04, Autor: Milan Vojtek
Jeden lidský život si vyžádala srážka dvou nákladních vlaků dnes v 0.15 hodin u zastávky Želenice nad Bílinou mezi Bílinou a Mostem. Nákladní vlak Unipetrolu Doprava, a. s., jedoucí z Hněvic do Sokolova zezadu narazil při rychlosti 57 km/h do stojícího nákladního vlaku ČD, a. s., jedoucího z Kralup nad Vltavou do Mostu. Pokračovanie... Diskusia: 38

Nehoda rušňa 754.055 s nákladným autom

4.8.2005 17:51, Zdroj: -gan-
Brezno Dňa 4.8.2005 predpoludním došlo k nehode vlaku R 811 Horehronec na železničnom piecestí neďaleko obce Beňuš v okrese Brezno. V čele vlaku bola 754.055 známa ako ''Renátka'', ktorá narazila do naloženého prívesu nákladného auta. Rušeň má poškodený bok čela potom čo zachytil príves nákladného auta. Nehoda sa stálo krátko po MH oprave rušňa. R 811, ktorý ďalej pokračoval so 754.052, meškal 110 minút. Foto: 754.055, 23.7.2003, Dedinky, R 810 Horehronec, © Braňo Grebečí Diskusia: 86

Zrážka troch osobných vlakov v Pakistane

13.7.2005 7:59
Pakistan - Pri dnešnej zrážke troch osobných vlakov neďaleko pakistanského mesta Ghotki zahynulo najmenej 120 ľudí a stovky cestujúcich bolo zranených. K nešťastiu došlo v ranných hodinách miestneho času, keď do vlaku stojaceho na stanici zo zadu narazil druhý osobný vlak. Náraz spôsobil vykoľajenie vozňov vlaku na vedľajšiu koľaj kde prechádzal tretí osobný vlak. Pokračovanie... Diskusia: 17

Prerušenie dopravy na trati Olomouc - Krnov (310)

11.7.2005 16:05, Autor: -rp-
Jívová - Dnes ráno o 6:35 došlo neďaleko zastávky Jívová k zosuvu skalného masívu na trať. Prevádzka vlakov je prerušená v úseku medzi stanicami Hrubá Voda a Domašov nad Bystřicí. V uvedenom úseku je zavedená náhradná autobusová doprava. Pokračovanie... Diskusia: 26

Podujatie Czech Raildays 2005 sa skončilo

17.6.2005 9:13, Autor: Marek Bičan, Karel Furiš
V dňoch 14. - 16. júna 2005 sa v Ostrave uskutočnil už 6. ročník medzinárodného veľtrhu dráhovej techniky, výrobkov a služieb - Czech Raildays 2005. I keď v porovnaní z minuloročným sa mi tento ročník zdal trochu slabší, bolo sa na čo pozerať. SIEMENS opätovne ukázal, že si právom zaslúži prvenstvo so svojimi výrobkami nielen na výstave, ale prinajmenšom aj v celoeurópskom meradle. Pokračovanie... Diskusia: 37

Zrážka MOs 5902 s motorovým vozidlom na nechránenom priecestí

9.6.2005 9:36, Autor: Dodi
V pondelok 6. júna 2005 asi o 7.58 hod medzi stanicami Čata a Štúrovo v úseku Bíňa zastávka - Bíňa stretol sa vlak MOs 5902 s osobným automobilom zn. BMW. K stretnutiu došlo na nechránenom priecestí označenom výstražnými krížmi a značkou Stop, ktoré vodič nerešpektoval a vošiel na koľaj pred prichádzajúci vlak. Pokračovanie... Diskusia: 18

čierna kronika 3

24. března 2008 v 16:36 | fobbi |  Čierna kronika

Skoro päť hodín nejazdili vlaky medzi Kútmi a Břeclavou

11.5.2005 21:02, Autor: -rp-
Břeclav - Skoro na 5 hodín bola dnes popoludní prerušená doprava na trati Břeclav - Kúty. Jedinú prejazdnú koľaj z do Lanžhotu do Břeclavy zablokoval trolejársky motorový vozeň MVTV 3, na ktorom sa porušil podvozok. Odtiahnuť ho musel z trate až nehodový vlak. Pokračovanie... Diskusia: 28

Polícia vypátrala banskobystrických školákov, ktorí ohrozili vlak

4.5.2005 10:59
Policajti vypátrali, že páchateľmi, ktorí pred dvoma týždňami 18. apríla nakládli na koľajnice na trati medzi Kostiviarskou a Banskou Bystricou kamene, kovové skrutky a bicykel, sú štyria maloletí školáci z Banskej Bystrice. Štvorica bola zvedavá, čo to urobí s vlakom. Rušňovodič však prekážku spozoroval a stihol vlak zabrzdiť. Maloletí sa ku skutku priznali. Vzhľadom na ich vek bol prípad odložený. Pokračovanie... Diskusia: 53

Meškanie vlaku ER 2538 zapríčinil prístup rakúskeho rušňovodiča

2.5.2005 21:06, Autor: Lukáš Šafář, Andrej Ivanič
Viedeň - Dnes došlo neďaleko Viedne k signalizácii porúch zemného zvodu na rušni 754.085 ZSSK v čele vlaku ER 2538 "Nitran" Wien Südbf. - Nitra. Rakúsky rušňovodič namiesto nápravy (signalizácia zemného zvodu sa dá bežne opraviť) vyhlásil rušeň za neschopný. Pokračovanie... Diskusia: 19

Najmenej 11 mŕtvych a 80 zranených pri zrážke vlakov

19.4.2005 14:51
AHMEDABAD - Najmenej 11 ľudí zahynulo a viac ako 80 bolo zranených pri zrážke osobného a nákladného vlaku v západnej Indii vo štvrtok v skorých ranných hodinách. Informovala o tom polícia a oficiálne miesta. Pokračovanie... Diskusia: 7

Nehoda medzi Leopoldovom a Brestovanmi

12.4.2005 16:42
Leopoldov - Včera ráno o 4:08 medzi stanicami Leopoldov a Brestovany narazil MOs 5122 vedený motorovým vozňom 810.481 do baranidla, ktoré pracovalo medzi I. a II. traťovou koľajou. Doprava po II. traťovej koľaji bola obnovená o 6:30. Vplyvom nehody boli odrieknuté osobné vlaky 5122, 5101 a 3024, R 332 meškal 17 min. a dvanásť ranných osobných vlakov meškalo do 30 minút. -rp- Diskusia: 6

Vykoľajenie 770.021

30.3.2005 16:04
Dobrá Niva - Včera sa o 7:50 v Dobrej Nive vykoľajil "Čmeliak" 770.021 jednou osou počas posunu na 6. manipulačnej koľaji na vlak Mn 84400. O 10:45 prišiel na miesto nehody nehodový žeriav zo Zvolena. Rušeň sa podarilo nakoľajiť o 11:20. Vplyvom nehody meškal manipulačný vlak 84400 +213 minút.

Na ilustračnej snímke je 770.021 v RD Zvolen dňa 11.9.2004. -rp- Diskusia: 4

Tragická nehoda počas Veľkej noci

27.3.2005 18:26, Zdroj: Kmotr, Internet
Olomouc - Vlak IC Detvan prišiel do žst. Olomouc so 100-minútovým meškaním. Meškanie vlaku bolo spôsobené nehodou, ktorú zapríčinil 75-ročný dôchodca v žst. Rokytnice u Přerova. Ten sa neopatrne pohyboval po priecestí aj napriek spusteným závorám pred prichadzajúcim vlakom IC v čele s 151.001. Dôchodca sa zrážke s vlakom nevyhol a utrpel zranenia ktorým podľahol. Pokračovanie... Diskusia: 26

Vykoľajenie Os 7301 medzi Čremošným a Harmancom

24.3.2005 9:00
Čremošné - DOPLNENÉ ĎALŠIE FOTOGRAFIE - Dňa 17.3.2005 medzi stanicami Čremošné a Harmanec jaskyňa v km 27,600 o 5:38 pred vlakom Os 7301 spadla lavína. Následkom padnutej lavíny v ktorej bol aj odlomený konár došlo k vykoľajeniu 750.238 jednou osou. Doprava na trati bola prerušená do 11:45. Dopravu zabezpečovala náhradná autobusová doprava. Pokračovanie... Diskusia: 41

čierna kronika 2

24. března 2008 v 16:35 | fobbi |  Čierna kronika

Vlak IC 405 "Tatran" sa stretol na železničnom priecestí s motorovým vozidlom.

30.4.2007 22:34, Autor: Djexpres
Dnes presne napoludnie došlo ku kolízii vlaku InterCity 405 Tatran z Viedne do Košíc s cestným motorovým vozidlom na chránenom železničnom priecestí v zast. Kostolná-Zariečie, ktorá sa nachádza v medzistaničnom úseku Melčice - Zlatovce. Vlak bol v tom čase vedený bratislavskou "Gorilou" 350.016, prezývanou tiež "Deniska". Trať bola ihneď uzavretá a neprejazdná pre akúkoľvek dopravu, vrátane železničného priecestia. Pokračovanie... Diskusia: 171

Nehoda na železničnom priecestí v Jarovciach

2.4.2007 10:05, Autor: Richard Hudec
V sobotu o 16:30 hod. sa na železničnom priecestí v Jarovciach stala vážna nehoda medzi nákladným vlakom a osobným automobilom. Rušen 230.003 ČD ťahal nákladný vlak do Maďarska, keď mu na priecestí vošlo auto značky Toyota do koľajiska. Rušen ho zachytil ľavou časťou, čím začalo auto silno rotovať a po otočení o 180 stupňov narazilo zadnou časťou do boku rušňa. Pokračovanie... Diskusia: 78

Rychlík asi vykolejil kvůli pojišťovacímu podvodu

20.3.2007 12:10, Autor: Milan Vojtek, Zdroj: ČTK
Dvě těžká zranění, větší počet lehkých a škoda za více než čtyři desítky milionů korun, taková je zatím bilance střetu vlaku a auta na přejezdu koridorové trati mezi Vraňany a Cítovem na Mělnicku. Rychlík tam smetl prázdné osobní auto, stojící na přejezdu. Příčinou nehody byl zřejmě pojišťovací podvod Pokračovanie... Diskusia: 144

Bezpečnosť železničnej dopravy z pohľadu ŽSR za rok 2006

20.2.2007 12:52, Autor: Filová Dana, Zdroj: ŽSR
Poslaním Železníc Slovenskej republiky je vytvárať integrovanú ponuku kapacít železničnej infraštruktúry a služieb pre prepravu osôb a tovaru po železnici na báze najvyššej bezpečnosti, efektívnosti, spoľahlivosti, a ekologickej akceptovateľnosti. Zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy spolu s interoperabilitou patria medzi základné piliere európskeho integrovaného železničného priestoru. Pokračovanie... Diskusia: 18

Čierny deň v Leopoldove

12.1.2007 10:09, Autor: -po-, Zdroj: ŽSR
Včera sme boli svedkami ako výluková činnosť na V. koridore spojená so stresovými situáciami dokáže zamotať situáciu v Leopoldove. Skrátka, Leopoldov včera zažil čierny deň. Pokračovanie... Diskusia: 71

Kamene napadané na trať vykoľajili vlak

10.1.2007 10:33, Autor: -po-, Zdroj: ŽSR
Včera (9. 1. 2007) o 12. 40 hod Medzi Kremnickými Baňami a Kremnicou vykoľajil osobný vlak 7503. Pri nehode sa nikto vážnejšie nezranil. Pokračovanie... Diskusia: 44

Požár motorového vozu 820.021

15.12.2006 7:52, Autor: Tomáš Hádek
V neděli 10.prosince večer byl v km 35,6 tratě Liberec-Harrachov požárem zcela zničen motorový vůz 820.021 (M240.0021), jedoucí na vlaku Os26205 Tanvald-Harrachov. Podle výpovědi cestujících byl již dříve cítit ve voze pach spáleniny a v dopravně Kořenov strojvedoucí kontroloval riziko vzniku požáru, přesto pokračoval v další jízdě až cca do prostoru bývalé předvěsti stanice Kořenov ve směru od Harrachova. Pokračovanie... Diskusia: 42

Vozík narazil do vlaku

27.11.2006 14:58, Autor: Milan Vojtek, Zdroj: DI ČR
Dnes v 10.55 hodin se v Bořím lese na Břeclavsku (trať Břeclav - Hrušovany nad Jevišovkou) srazil nářaďový vozík společnosti TSS Hulín s nákladním vlakem ČD, a. s. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, za změněných okolností ale mohlo dojít k vážné nehodě. Pokračovanie... Diskusia: 37

Tragická železničná nehoda v Egypte

22.8.2006 8:45, Zdroj: Pravda
V pondelok v skorých ranných hodinách došlo v severnom Egypte k tragickej nehode. Pri zrážke dvoch osobných vlakov zahynulu 80 cestujúcich a ďalších 160 utrpelo ľahšie zranenia. Nehoda sa stala v meste Kaljúb, ležiacom 20 kilometrov severne od hlavného mesta Káhira, keď sa vykoľajili a prevrátili štyri vozne. Jeden z vlakov pritom narazil zozadu do druhého. Pokračovanie... Diskusia: 19

Tragický rok 2006 na tratiach dolného Pohronia

17.7.2006 7:00, Autor: Rastislav Farkaš
Najhorším rokom z hľadiska nehodovosti na tratiach Dolného Pohronia je práve rok 2006, keď došlo k dvom tragickým a jednej menej závažnej kolízi cestných vozidiel s vlakmi, z dôvodu nerešpektovania výstrahy na priecestiach zo stany motoristov. Pokračovanie... Diskusia: 50

Po osemnástich rokoch zahynul cestujúci vo vlaku

14.7.2006 9:29, Zdroj: ZSSK
Motorový osobný vlak 5905 zo Štúrova do Levíc sa dnes ráno o 6.40 h zrazil s nákladným automobilom na prevoz smetí na chránenom železničnom priecestí bez svetelnej signalizácie medzi Štúrovom a obcou Kamenný Most. Oba vozne osobného vlaku sú vykoľajené. Nehoda si podľa hlásenia polície vyžiadala 25 zranených osôb, z ktorých jedna zraneniam už podľahla, štyri osoby sú ťažko a 20 ľahko zranených. Pokračovanie... Diskusia: 82

Jedna nehoda, tři vlaky a čtyři lokomotivy

16.6.2006 21:41, Autor: Milan Vojtek
VRANOVICE - Střet dvou nákladních vlaků vyřadil ve čtvrtek ráno ve Vranovicích na Břeclavsku z provozu hned čtyři lokomotivy. Nehoda, při které se jeden strojvedoucí těžce zranil, má za následek více než šestimilionovou škodu. Přesto mohou všichni mluvit o štěstí, chybělo málo a následky byly ještě horší. Pokračovanie... Diskusia: 47

Dopravu na trati Brno - Břeclav ochromila nehoda nákladných vlakov

16.6.2006 11:20, Autor: -mm-
Vo štvrtok 15.6.2006 sa krátko po šiestej hodine rannej na frekventovanej trati medzi Brnom a Břeclavou v žst. Vranovice stala nehoda nákladných vlakov. Nákladný vlak smerujúci z Hrušovan u Brna narazil do stojaceho nákladného vlaku a tlačil ho pred sebou asi 70 metrov. Rušňovodič stojaceho vlaku stihol pred zrážkou vyskočiť, rušňovodič z idúceho vlaku vyviazol s ťažkými zraneniami a bol vrtuľníkom prevezený do nemocnice v Brne. Pokračovanie... Diskusia: 52

čierna kronika 1

24. března 2008 v 16:34 | fobbi |  Čierna kronika

Aj SR podpísala vyhlásenie o vysokorýchlostnej železničnej osi Paríž-Bratislava

12.6.2006 9:57, Autor: -po-, Zdroj: ŽSR
Ministri dopravy Nemecka, Rakúska, Slovenska a Francúzska podpísali dnes v Luxemburgu vyhlásenie, v ktorom sa zaväzujú vybudovať vysokorýchlostnú železničnú os Paríž-Štrasburg-Štutgart-Viedeň-Bratislava v čo najkratšom čase. Za Slovensko vyhlásenie podpísal veľvyslanec SR pri Európskej únii Maroš Šefčovič. Pokračovanie... Diskusia: 68

Zrážka nákladného vlaku s osobným automobilom

26.5.2006 19:55, Zdroj: Pravda
Štyria ľudia zomreli v osobnom aute, do ktorého v noci zo štvrtka na piatok narazil nákladný vlak na železničnom priecestí pri Drienovskej Novej Vsi v okrese Prešov. Ďalší cestujúci v aute sa ťažko zranil. Vodič auta nerešpektoval výstražné svetlá a narazil do už spustenej závory a vošiel na priecestie, informovala o tom hovorkyňa prešovského krajského riaditeľstva polície Magdaléna Fečová. Pokračovanie... Diskusia: 50

Kolízia vlaku s poľnohospodárskym vozidlom v Zalabe

14.5.2006 14:55, Autor: Rastislav Farkaš
Dňa 12. 5. 2006 približne o 15.25 h došlo na chránenom priecestí pri zastávke Zalaba v km 5,257 ku kolízii osobného vlaku 6058 Šahy - Čata s traktorom ťahajúcim prívesný postrekovací vozík. Traktor nestihol včas opustiť priecestie pred prichádzajúcim vlakom a následne došlo ku kolízii. Pokračovanie... Diskusia: 21

Střetnutí na přejezdu

29.3.2006 19:50, Autor: Hans89
Ve Lhotici u Jemnice na Třebíčsku se dne 28.3.2006 ve 12:17 hodin střetl na chráněném železničním přejezdu v činnosti osobní vlak 24859 s osobním automobilem značky Škoda Felicia. Vlak jel rychlostí kolem 50 km/h. V automobilu byly dvě ženy a jedno dítě. Jedna žena (34) byla na místě usmrcena, druhá žena (31) těžce zraněna a její dítě (5) lehce zraněno. Ve vlaku nebyl nikdo zraněn. Osobní vlak byl veden motorovým vozem 810.144. V době výluky byla přeprava cestujících zajištěna náhradní autobusovou dopravou mezi stanicemi Moravské Budějovice a Jemnice. Pokračovanie... Diskusia: 19

Nepozornost nebo hazard?

24.3.2006 11:55, Autor: Milan Vojtek
Přejezdy, kolik již bylo o nich popsáno a přesto jsou střety aut s vlakem stále se opakující. Před časem se na VLAKY.NET objevila v příslušném fóru debata, ve které jsem se neprozřetelně zmínil o archivu fotek nehod, ze kterého smím čerpat. Jeho existence je dána prací, ale myslím, že teď vůbec nejde o to, abych předhazoval, co a proč dělám. Pokračovanie... Diskusia: 50

Po havárii vlaku v Podgorici odstúpil minister

25.1.2006 6:29, Autor: -po-, Zdroj: TASR, SITA, SME
Osobný vlak sa vyrútil z tunela s pokazenými brzdami, vyletel z koľají a skončil v rokline pár kilometrov od hlavného mesta Čiernej Hory. Vo vlaku zomrelo najmenej 44 ľudí a 180 bolo zranených. Pokračovanie... Diskusia: 31

Čierny december na železnici

28.12.2005 18:10, Autor: -mm-, Zdroj: Média
Aj keď sa december ešte neskončil, už teraz sa dá hodnotiť ako čierny. Na Štedrý deň sa zrazil vlak EC 278 Jaroslav Hašek, idúci z Budapešti do Prahy, s autobusom prímestskej dopravy na železničnom priecestí neďaleko Galanty. Vodič autobusu nerešpektoval blikajúce červené svetlá na priecestí a s autobusom ho začal prechádzať. Prichádzajúci vlak odtrhol prednú časť autobusu a usmrtil vodiča autobusu. Pokračovanie... Diskusia: 37

MODELY 1

24. března 2008 v 16:29 | fobbi |  Modely

Roman a Martin Svobodoví představují své kolejiště

21.3.2008 13:35, Autor: Roman a Martin Svobodoví
Naše domácí kolejiště je v měřítku TT a rozkládá se na ploše 6metrů čtverečních. Tvar rámu je do písmene L. Je zde položeno cca 55 m profilového kolejiva a 39 výhybek. Jednokolejná trať měří 14 m, jednokolejná elektrifikovaná trať měří 11 m, vedlejší lokálka má 5 m. Jsou zde 3 nádraží, 1zastávka a 2 skrytá nádraží. Pokračovanie... Diskusia: 38

Pozvánka na setkání do Bojnic

19.3.2008 20:30, Autor: Zdeno Janeček
Ve dnech 17. až 20.4. tohoto roku bude v Bojnicích už 5. setkání železničních modulových modelářů. Budeme jezdit se soupravami v měřítku 1:87 a budeme se snažit jezdit III éru ČSD. Nevím, jak se nám to podaří, však uvidíme. Budeme jezdit na digitál podle normy DCC. Fotografie z loňského layoutu nechť je vám inspirací na návštěvu krásného města Bojnice. Pokračovanie... Diskusia: 14

PREŠOV MODEL SHOW 2008

16.3.2008 14:30, Autor: Igor Molnár
Začiatok marca je pre modelárov jasným signálom, že sa začína sezóna modelárskych podujatí. Preto tomu nebolo inak ani v sobotu, 8. marca keď sa v mestskej hale v Prešove konal 4. ročník modelárskej súťaže MODEL SHOW PREŠOV 2008. Organizátori ani tentoraz nezabudli pozvať okrem iných i železničných modelárov, aj keď je táto akcia v prvom rade venovaná plastikovým a papierovým modelárom. Pokračovanie... Diskusia: 22

Modelové osvetlenie budov

13.3.2008 8:00, Autor: Miro Fohl
Pri čítaní časopisov, sledovaní TV, alebo na výstavách som si všimol použitie miniatúrnych SMD LED diód na osvetlenie budov, vozidiel, či dokonca som videl aj osvetlený bicykel, blikajúce zátarasy na ceste, alebo policajta so svietiacou "plácačkou". Pokračovanie... Diskusia: 36

Modelové koľajisko Tomáša Vlacha, Brno

5.2.2008 8:00, Autor: Tomáš Vlach
Jsem začátečník v železničním modelářství, jako kluk jsem "když mi bylo 12let" dostal pod stormeček set HO piko s BR55 a tehdy mi to učarovalo ,můj první panel byl o rozměrech 1,7x0,8m na takzvané hobře-lisovaná papírová deska. Pokračovanie... Diskusia: 29

Déjà vu aneb znovu za vlaky, modely a tramvajemi do Liberce

23.1.2008 8:00, Autor: PhDr. Zbyněk Zlinský
Když jsem jel v září minulého do Liberce na Den železnice a oslavy 110 let tramvajového provozu, netušil jsem, že si cestu s obdobným programem zopakuji za pár měsíců znovu. A přece se tak stalo, i když to nebyl zdaleka můj nápad. Může za to náš klubový kolega "Ostravak", který se do města pod Ještědem vypravil se svými přáteli z ostravského Kroužku přátel městské hromadné dopravy a mne pozval, abych se k jejich výpravě připojil. Pokračovanie... Diskusia: 19

Modelová točňa

8.1.2008 8:00, Autor: Juraj Kollár
Po uvedení nedávneho príspevku stavby modelovej točne som takpovediac dostal inšpiráciu a chuť postaviť si niečo podobne. Plánujem prejsť z TT na H0, tzn všetko existujúce hodiť za hlavu a začať od základu na peknej čistej doske budovať H0-ový skvost. Dúfam že sa mi to podarí. Určite mi dáte za pravdu že prepracovaná točňa s veľkou rotundou plnou lokomotív je srdcom a stredobodom záujmu každého koľajiska. Pokračovanie... Diskusia: 35

Stretnutie modulových modelárov v Bojniciach (III. časť)

6.1.2008 8:00, Autor: Peter Spevak
Ako novoročný pozdrav všetkým nadšencom železničného modelárstva posielam zopár fotiek z nádhernej akcie, ktorá sa konala v apríli 2007. Týmto dielom sa obraciame objektívom na ČSD moduly, ktorých tam bola pochopiteľne prevažna väčšina. Bolo naozaj čo vychutnávať, a dúfam, že sa mi podarilo vystihnúť aspoň trochu atmosféru na týchto skvele spracovaných moduloch. Pokračovanie... Diskusia: 21

Bulharská Dezira v Cesku

24. března 2008 v 16:19 | fobbi |  Česká Republika
BDŽ si objednaly v roce 2005 celkem 15 třídílných a 10 čtyřdílných elektrických jednotek z početné rodiny Desir firmy Siemens. Výroba jednotek probíhá v závodě Krefeld-Uerdingen. Na přepravě jednotek do Bulhrarska, která se většinou uskutečňuje ze zkušební základny firmy Siemens Wegberg-Wildenrath (přípojná stanice Klinkum), se podílí i česká firma Railtrans. Trasa vlaků s novými Desiry vede přes území Česka, Slovenska, Maďarska a Rumunska přes Děčín, Lanžhot, Rajku, Curtici, Giurgiu a Ruse až do Varny.




První tři jednotky byly odeslány z Německa v loni prosinci. Dne 15.2. probíhala další z přeprav přes české území. Vlak byl tentokráte veden z Ústí do Bratislavy společně s dalším vlakem firmy Railtrans - kotlovými vozy na trase Ochsenfurt - Cheb - Slovnaft Bratislava.

Tato přeprava probíhá pravidelně od letošního ledna. Bylo tak možné potkat netradiční vlak ve složení: lok. V100 VL12 HWB + 9 kotlových vozů + lok. V100 745.501 Railtrans + ochranný vůz + jednotky Desiro 94 52 2330 016-4 + 94 52 2330 415-8 + 94 52 2330 015-6 + 94 52 2330 014-9 + 94 52 2330 413-3 + 94 52 2330 013-1 + 94 52 2330 011-5 + 94 52 2330 411-7 + 94 52 2330 012-3 + ochranný vůz.Ve stanici Lysá nad Labem pak došlo k zajímavému setkání s vlaky ČD Cargo (122.049) a SD KD (130.054)


130.054, 122.049, VL12 745.501, 15.02.2008, Lysá nad Labem, foto Jan Špička



VL12 745.501,15.02.2008, Lysá nad Labem, foto Jan Špička



15.02.2008, Lysá nad Labem, foto Jan Špička



Celý vlak, 15.02.2008, Lysá nad Labem, foto Jan Špička









15.02.2008, odb. Hradišťko, foto Josef Gargula ml.



15.02.2008, odb. Hradišťko, foto Josef Gargula ml.



15.02.2008, odb. Hradišťko, foto Josef Gargula ml.

Cestovné Poriadky

24. března 2008 v 15:27 | fobbi


Jar pod Tatrami

24. března 2008 v 15:18 | fobbi |  Aktuality
ar - svieži vzduch, krásna zobúdzajúca sa príroda či teplé počasie. Pre mnohých vlakových nadšencov je to však aj obdobie priam stvorené na výlety s fotoaparátom v ruke "do sveta železníc" v zahalení Vysokých Tatier - našej pýchy. Poďme sa teda spoločne pozrieť, aké skvelé zábery nám ponúkla tohtoročná jar.








363.143 v čele R601 "Ružín" zastavuje v žst. Štrba, 6.3.2008 Autor: Lubosh


"Zubačka" 405.951 schádza do žst. Štrba, 6.3.2008 Autor: Lubosh


Novoveský postrk 183.005 pomaly schádza zo stupňnou. Autor: peto5o


131.089+131.090 pod Strbou. Autor: peto5o


740.898+121.004 SŽDS, pred Štrbou. Autor: peto5o


"Šesťkolák"183.007 čaká na postavenie vlakovej cesty. Autor: peto5o


350.019 pri rozbehu zo žst Štrba. Autor: peto5o


Os 7844 vedený "peršingom" 162.005 pokračuje k zastávke Važec, 6.3.2008 Autor: Lubosh


162.007 na čele osobného vlaku, Štrba. Autor: peto5o


"Dvojička" 131.036+131.035 zachytená pri rozjazde zo žst. Štrba míňa R 608 "Spišan", 6.3.2008 Autor: Lubosh


405.951 vchádza ku krytým nástupištiam, 6.3.2008 Autor: Lubosh


Pohľad do budúcnosti????


Pešing s reklamou na východe Slovenska

24. března 2008 v 15:16 | fobbi |  Aktuality
V sobotu 15. marca 2008 zavítal na Slovensko peršing 163.030 ČD s reklamou Českých energetických závodov (ČEZ). Zvesť o jeho jazde na čele medzištátneho rýchlika 421 Excelsior rozniesli fanúšikovské tamtamy po celej jeho trase. Po rozvidnení zaznamenalo jeho púť na štrbskej rampe a v údolí Hornádu veľa fotografov. A hoci sa redakcia Railpage.net dozvedela o jazde reklamnej mašinky doslova v hodine dvanástej, predsa len stihla vzácnu udalosť za slnečného počasia zdokumentovať.







"Čézetovka" pomaly naberá rýchlosť, Spišská Nová Ves, Foto:peto5o


Rozbeh zo Spišskej Novej Vsi, Foto: Lubosh


163.030 ČD na typickom autorovom fotospote s panorámou Markušoviec. Foto: Garin


163.030 vchádza s R 421 do stanice Košice. Foto: Miloš Chomjak


Príchod na súpravu Os 8907 do Humenného (peršing len po stanicu Bánovce nad Ondavou). Foto: Miloš Chomjak


Posun v stanici Košice. Foto: Miloš Chomjak


Osobný vlak č. 8907 na čele so 163.030 ČD opúšťa východoslovenskú metropolu Košice. Foto: Miloš Chomjak

Další Peršing v Blonskom nátere

24. března 2008 v 15:14 | fobbi |  Aktuality
Ďalší žilinský "peršing" neunikol novému červenobielemu náteru, nazývanému tiež Blonski. V tejto reportáži Vám ukážeme jeho starý náter, premenu a súčasnú podobu ...
Rušeň 163.117 (ex.162.023) bol do EH opravy v RD Žilina pristavený v januári 2008.Ako to pri tomto nátere býva, zmenil sa na nepoznanie. Pripomeňme si jeho zelený náter, ako aj časy, keď "stosedemnástka" bola ešte 162.023 ...

162.023, RD Žilina, 14.12.1998

163.117 na závese osobného vlaku. Žilina 27.01.2007, foto Peťo Dirga

163.117 na čele R432 "Javorník" prechádza stanicou Kysucké Nové Mesto, 2.4.2007

163.117 pomáhala aj pri neschopnosti 363.021 na R440 "Beskyd", Kysucké Nové Mesto, 13.4.2007

163.117, R435 "Kysuca", 20.9.2007

EH oprava sa začala ... RD Žilina, 6.1.2008
Po dvoch mesiacoch bola premena dokončená a 19.3.2008 sa už 163.117 ukázala pred depom v novom nátere.

163.117 ešte bez bielych obručí, RD Žilina, 4.3.2008

"Nočná" 163.117, RD Žilina, 17.3.2008

O pár dní neskôr aj cez deň, RD Žilina, 20.3.2008

Čelo 163.117
Na prvú jazdu na čele vlaku sa vydala 20.3.2008.
Jej prvý výkon bol na trati 127 Žilina - Čadca na čele Os3912 (odchod zo Žiliny 11:43) a späť na Os3915 ...

Tabuľka revízie

Pred prvým výkonom v RD Žilina, 20.3.2008

163.117 na " rušňovej " koľaji

Os3912, Kysucké Nové Mesto, 20.3.2008

163.117 na Os3915, Kysucké Nové Mesto, 20.3.2008

Aj 183.011 dostáva svoju konečnú podobu, ale o tom až v inom článku ....

Trať plná rôznych technických zaujímavostí

24. března 2008 v 14:27 | fobbi |  Aktuality
Na východ nechodím "každý deň" a tak samozrejme nemám taký prehľad o tratiach, staniciach a už vôbec nie o stave zabezpečovacej technike v tejto častiach republiky, len veľmi strohý. V apríli roku 2006 som mal tú česť navštíviť, asi druhý krát v živote (nemám sa čím chváliť), naše krajské mesto na východe republiky, Prešov. Od tej návštevy Prešova a písania tohto článku už uplynuli skoro dva roky.

Ako to bolo

V stanici Prešov sa vybudovala nová staničná budova v roku 1989 s tým, že sa vybuduje aj staničné zabezpečovacie zariadenie. Ako to bývalo vo väčšine stavieb začatých na konci bývalého režimu, veľa vecí sa už nestihlo dokončiť.

Po príchode do Prešova som zostal prekvapený, že v takej veľkej stanici je väčšina výhybiek prestavovaná ručne na mieste a v danej polohe sú uzamykané výmenovými zámkami. Iba na zhlaví do Kysaku boli použité aj prestavníky. Na Stavadle II boli tabule na zavesovanie kľúčov a smerom na Š. Lúky bolo priecestné zabezpečovacie zariadenie, ak sa to dá tak nazvať - železničiari ho volajú "BOBEK", ručne ovládané zo Stavadla II.
Prešov - Priecestie
V rámci elektrifikácie trate Prešov - Plaveč, bolo vybudované aj dispečerské riadenie trate s dispečerským stanoviskom v Prešove. Na zhlaví smer Šarišské Lúky a na zhlaví smer V. Šariš boli vybudované skupinové odchodové návestidlá. Na Veľký Šariš dokonca to skupinové odchodové návestidlo kryje prvé štyri priecestia, označené ako A1 až D1 (Budovateľská, Požiarnická, Kúpeľná, Levočská cesta). Priecestia na trati sa doplnili o priecestníky alebo sa kontrola zapracovala do návestidiel (Odchodové/vchodové).

Touto stavbou vzniklo hneď niekoľko zaujímavých situácií. Asi pre mňa najzaujímavejšie je križovanie železnice s cestou. Priecestie D1. Poviete si, veď to je všade, ale elektrifikovanú trať križujúcu trolejbusové vedenie, to už všade nemajú. Vzhľadom na frekvenciu dopravy na tejto mestskej komunikácií, pri uzatvorení priecestia dochádza k častým zápcham. Poviete si však normálne. Áno, pred týmto priecestím (D1) je nutné, z dôvodu križovania "trolejbusu" sťahovať zberače na hnacích vozidlách. Zase normálne. Prestalo to však byť normálne, keď niekoľko desiatok metrov pred priecestím bola zastávka pre osobnú dopravu. Vlak po následnom rozbehu zo zastávky by nemal dostatočnú rýchlosť na preklenutie vzdialenosti so stiahnutým zberačom. Preto bolo nutné posunúť aj železničnú zastávku Prešov mesto asi o 400 m smerom k stanici. Vlak by zostal stáť cez priecestie.
Prešov - Križovanie s trolejbusovým vedením, 10.5.2006, © Tomáš Rotbauer
Vznikali situácie, že v prípade poruchy ktoréhokoľvek priecestia (A1 až D1) bolo nutné ísť na OP rozkaz cez štyri priecestia. Zo začiatku tam vlak zostal stáť pre vyššie uvedené dôvody. Aby vlak neostal stáť cez priecestie, povolala sa záloha na postrk. To nebolo systémové riešenie a tak sa u dispečera doplnila indikácia bezporuchového stavu inkriminovaného priecestia. Situácia sa stala priaznivejšou po aktivácii ESA 11. Všetky štyri priecestia majú svoju vlastnú indikáciu všetkých stavov PZZ na monitore JOP (Jednotné obslužné pracovisko) u výpravcu v DK. Ak by náhodou "kľaklo" to parádne priecestie, tak sa musí zabezpečiť postrk súpravy iba cez dané priecestie.

Ako to je teraz

V tomto čase je tam už moderné elektronické staničné zabezpečovacie zariadenie typu ESA 11, ktoré nahradilo niekoľko dopravných zamestnancov. Čo je nedostatkom tejto stavby z hľadiska konfigurácie a zabezpečovacej techniky, že sa spravili iba nevyhnutné úpravy stanice, ktoré vyplynuli zo stavby "Peronizácia žst. Prešov". Stanica inak vyzerá naozaj krásne.
Prešov - Nástupištia v noci, 16.10.2007, © Tomáš Rotbauer

Nedostatky

Vo veľkom sa nemenili ani výhybky. Aj keď "pokrokom" sú dve výhybky na 60 km/h do odbočky (na zhlaví smer Kysak). Aj keď môžu vlaky vchádzať na 3. koľaj až 80 km/h, na druhej strane stanice je vždy iba 40 km/h. Výhybky, ktoré sa nenachádzajú vo vlakových cestách ostali nezmenené. Kontroverzné a často diskutované bolo (ne)umiestnenie niektorých zriaďovacích návestidiel. Známy je prípad (aj vo fóre VLAKY.NET) doplnenia zriaďovacieho návestidla Se5a za výhybkou č. 4, smerom do stanice. Dôvodom bolo zbytočné vyťahovanie posunujúcich súprav zbytočne až za výhybku č. 1, čo by mohlo v niektorých prípadoch pri posune spôsobiť, že napr. "panťák" by sa mohol dostať do úseku bez napätia.

Na dispečersky riadenej trati musí mať vodič hnacieho vozidla v ktoromkoľvek mieste trate možnosť spojiť sa s dispečerom rádiovým spojením. V úseku trate medzi Lipanmi a Pustým Polom nebolo možné zabezpečiť napájanie rádiového vykrývača z verejne dostupných miest (elektrická prípojka rádiového vykrývača). Z tohto dôvodu sa vybudovalo napájanie z trakčného vedenia, čo má za následok ďalšie sťahovanie zberača vozidla.
Stúpanie na Pusté Pole, 10.5.2006, © Tomáš Rotbauer
Ďalšia vec je zabezpečenie samotného napájania celej trate. Sú tu 2 napájacie stanice, jedna v Lipanoch a druhá v Prešove na zhlaví smer V. Šariš. Pre nedostatočnú energetickú dodávku do trakčného vedenia nie je umožnené, aby išli súčasne v medzistaničných úsek do stanice Pusté Pole dva nákladné vlaky z jedného smeru (Lipany) a z druhého smeru (Plaveč). Napájanie je nedostatočné. Vždy musí byť už jeden vlak v Pustom Poli a potom môže ísť až druhý oproti. Vždy napája celú trať iba jedna napájacia stanica. V prípade výpadku jednej napájacej stanice preberá napájanie druhá napájacia stanica. A tu bol (možno ešte aj je) kameň úrazu. V okamihu prepínania vznikali prechodové javy, ktoré ovplyvňovali počítače osí. Už 3 roky sa tam prevádzkujú merania od VÚŽ, ale neviem s akým záverom. Ovplyvnenie snímač malo za následok, že sa voľný úsek vyhodnotil ako obsadený a spadli priecestia. Na priecestiach sa počíta medzná výstražná doba a po jej uplynutí sa priecestie otvorí. V prípade, že vlak sa nachádza v úseku, ktorý bol takto ovplyvnený a mal aj určité státie, mohlo sa stať, že prešiel cez už otvorené priecestie.
Priecestník pred Prešovom, 10.5.2006, © Tomáš Rotbauer
Na dispečerizáciu bol použitý systém od fy. SIEMENS využívajúci počítače náprav (použitý aj na trati Nové Mesto n/V - Myjava). Nové priecestia boli vybavené zariadením ELEKSA, prípadne staré boli patrične upravené. V začiatkoch prevádzky tohto systému bol častý výskyt porúch (obsadený úsek po prejdení celého vlaku, samovoľné otvorenie priecestia pred idúcim vlakov atď). Po vyhodnotení týchto porúch a vykonaní zmien v zariadeniach však bolo rozhodnuté znovu nasadiť dopravných zamestnancov do jednotlivých staníc. Títo zamestnanci sú iba v dennej službe. Tento zamestnanec dnes robí "dievča pre všetko" a v prípade potreby vykonáva mimoriadnu obsluhu zabezpečovacieho zariadenia.

Na záver

Naozaj pekný úsek trate je stúpanie na Pusté Pole z Lipian, kde trať prekonáva stúpanie 16 promile dvomi 180 stupňovými oblúkmi. V tomto úseku je viacero nezabezpečených a neprehľadných priecestí, kde je znížená rýchlosť na 30 km/h, cez ktoré prechádza pasúci sa dobytok. Čaro tejto trate umocňuje aj príroda, v ktorej je umiestnená. Verím, že budovanie vybavenia staníc a tratí z hľadiska zabezpečovacej techniky naberie aj na našej železnici ten správny kurz a bude ich viac. Možností je viac než dosť.
Prešov - Monitor dispečera, 10.5.2006, © Tomáš Rotbauer
Všetky informácie použité v tomto článku sú pravdivé a sú získané z reality a od ľudí, ktorí prichádzajú s nimi každý deň do styku . Samozrejme týmto ľudom patrí moja vďaka. Ešte chcem poďakovať aj rušňovodičovi, ktorý sa so mnou podelil o svoje informácie.

anketa3

24. března 2008 v 14:23 | fobbi |  Ankety
je tu dalšia anketa