Posledná jazda

25. února 2008 v 10:18 | fobbi |  Slovensko
Pozemná lanovka zo Starého Smokovca na Hrebienok má za sebou poslednú jazdu. Uplynulú nedeľu sa s "babičkou" prišli vo veľkom štýle rozlúčiť davy ľudí. Ovenčená farebnými girlandami sa presne o druhej popoludní vydala na svoju poslednú cestu.
Jej spanilú jazdu z Hrebienka do Starého Smokovca sledovalo množstvo očí, blýskali fotoaparáty, v hlasoch bolo cítiť nostalgiu. Pre mnohých sa za tie roky stala doslova legendou. Zmiešané pocity lomcovali aj s jej šéfom Miloslavom Klinkom, ktorý si tu "odkrútil" takmer 33 rokov. "To máte ako so starým autom. Je vám ľúto za ním, pretože ste s ním prežili časť života, poznáte jeho "muchy", ale radi by ste sa povozili aj v niečom lepšom," poznamenal náčelník lanovky, ktorá si na trati odslúžila úctyhodných 37 rokov. "Okrem pravidelných ročných opráv, odstávok a počas likvidovania následkov víchrice, bola neustále v prevádzke," bilancuje Klinko. Za ten čas najazdila neuveriteľných trištvrte milióna kilometrov a odviezla takmer 35 milióna ľudí! "Je to taký malý pracant," hrdo dodáva jej šéf.
Talianska krásavica: Prví cestujúci sa zo Starého Smokovca na Hrebienok vyviezli v roku 1908. Staručké otvorené vozne s drevenými lavicami neskôr vymenili za novšie. V roku 1967, pred Majstrovstvami sveta v klasických lyžiarskych disciplínach, dostala lanovka novú trať i stanicu s čakárňou pre 250 cestujúcich. A presne 12. februára 1970 vyšli na trať legendárne vozne talianskej firmy Ceretti & Tanfani z Milána... Po rokoch ich nahradia modernejšie kabíny. "Bude mi ľúto, ale teším sa. Ako sa vraví: Zomrel kráľ, nech žije kráľ!" netají sa Klinko. Nová lanovka by sa mala na trati objaviť tesne pred Štedrým dňom. "Bude extrémne moderná s tichším a ekologickejším motorom a bude mať tie najbezpečnejšie systémy," prezradila Danka Velecká z Tatranských lanových dráh (TLD), ktoré sa starajú o jej prevádzku. Väčší komfort a lepší výhľad cestujúcim zaručia presklené vozne. Rekonštrukciou prejde aj budova lanovky.
Nejasný osud: Odchádzajúca tatranská legenda, ktorej slávu približuje aj výstava fotografií v starosmokoveckom Grande, sa lanovkárom postarala o nejednu vrásku. "Počas posledného polroka sme lanovky ponúkali rôznym železničným a dopravným múzeám, ale neprejavili záujem. Vraj 37 rokov je málo na to, aby boli historickým exponátom," uviedla Velecká. Tých, ktorí by aj záujem mali, odradili náklady na jej prepravu. A tak hrozí že lanovka pôjde do šrotu!
Jej vozne si po poslednej jazde z Hrebienka do Starého Smokovca vyzdvihol špeciálny žeriav. Dostať ich z koľajníc nebolo vôbec jednoduché. Jeden vagón aj s podvozkami totiž váži až okolo 20 ton!
A keďže sa začali ozývať zberatelia, ktorí by si ich chceli ponechať, oba na najbližšie týždne "zakotvia" vedľa stanice, z ktorej sa deň čo deň vydávali na svoju cestu. Tam sa spečatí aj ich osud.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama